A te terméked, a te gyermeked!

Egy név, egy márka, egy brand, mindez Te magad vagy!

Valóban újra fénykorukat érik a termelői piacok?

Magam sem gondoltam, hogy a multik bejövetele után, valaha is visszanyeri a piac a maga erejét. Mikor kimész szombat, vagy vasárnap reggel a piacra valami teljesen más életérzés fog el. Nagyrészt friss, szezonális termékkel találkozol, rengeteg vásárlóval, eladóval. Mész a sorok között közben pedig a frissen sütött pecsenye, kolbász illatra rögtön megéhezel, aminek elfogyasztása után energikusan fogsz bele a vásárlásba. Hol van ilyenben részed a piacon kívül?

social_agro_piacok.jpg

A multik ideje lejárt

Termelőként nem is gondolkoznék tovább, egyértelmű, hogy újra eljött az idő, mikor igenis ki kell menni a piacra értékesíteni. Hatalmas lehetőség van benne, csak bele sem merünk gondolni. Sajnos termelőként, a saját magam bőrén tapasztalva beleestem én is abba a hibába, hogy inkább eladtam nagyker áron, mert könnyebb, egyszerűbb volt, közben pedig egy kicsivel több energia befektetéssel ki is mehettem volna a piacra és árulhatnék én is.

Következik egy új irány

Újra kell gondolni, hogy tényleg az éri meg, ha oda adom a nagykereskedőnek, vagy ha kialakítom a saját piaci körömet. Látva a mostani helyzetet, nem kérdés, piacra kell termelni. Felépíteni a saját vásárlóim körét, a közösségemet. Hogyan? Az idei évnek lassan vége, De miután a szezonnak vége, át tudod gondolni mit termelj jövőre, mit az amit ismersz, mi az amiben látsz fantáziát, mi az, amivel piacra tudsz menni, na meg persze mit szeretnél csinálni, mert úgyis csak azt tudod szívvel lélekkel termelni.

Kezd el most

Nem érdemes tovább halogatni, termék nélkül is elkezdheted alakítani a vásárlóid körét a jövő évre. Vond be őket, vond be a vásárlókat az alapoktól kezdve, Miért? Sokszor említettem már, de az egészségtudatos vásárló szeret utánanézni annak, amit vesz. Megnézi, honnan vásárol, mit vásárol. Mi a múltja, mert attól, hogy valamire rányomják a „Bio” bélyeget, nem biztos, hogy a vevő is elhiszi, hiszen egy „matricát” bármikor rá tudnak tenni. Azonban, ha már most részese lehet a terméked, és egyben saját magad fejlődésének, akkor mindegy milyen matrica van rajta, tőled fog vásárolni, mert ISMER.

Mit jelent a mai generációnak a piac?

A megkérdezett 90%-a, azért szereti a piacokat, mert személyes. Mikor a multikban, vásárolunk, akkor gépezetként haladunk a sorral, levesszük a polcról a terméket, senki hozzánk nem szól, esetleg a pénztáros, hogy van e törzskártyánk. Ezzel ellentéteben, a piac, egy olyan közösségnek ad otthont, akik szeretnek kimozdulni, szeretnek beszélgetni, szeretnek új embereket megismerni, na meg persze szeretnek friss terméket beszerezni a konyhájukba, úgy, hogy közben ismerik azoknak az előéletét.

A termelői piac nagyszámú jelenléte

Pontosan amiatt, egyre nagyobb igény van a hazai, kistermelők, őstermelők által megtermelt termékekre, zöldségekre, gyümölcsökre, a házi készítésű termékekre, tésztára, sajtra, túróra stb. Beírtam a Google felületére, hogy termelői piacok Budapesten. Szerintetek mennyit dobott ki? Azt gondoltam, 10 környékén lesz a szám, de nemm...közel 40 termelői piac van jelen, szinte minden kerületben, aminek a száma csak növekszik. Ugye te is szeretnéd kivinni a termékedet egy jó hangulatú piacra? Vagy kérdezd inkább a vásárlóidat, ugye, hogy szeretnének találkozni veled?

A termelői piacok kontra piacok

A kisebb településeken is felélénkült a kedv, a termelői piacok iránt, hiszen már nem arra van igény, hogy kimenjünk a piacra és vásároljuk valami idegentől, aki mindent össze vásárolt, azt sem tudja, merre van előre, csak, hogy minél több hasznot zsebeljen be. Nagyon jó példa a múlt hétvégén kint jártam a helyi piacon, ahol egy fiatalembernek kinézetre szép áruja volt, ezért bátorkodtam megkérdezni, „Finom az őszibarack?”, igen kedves válasza volt rá „Nem tudom, nem kóstoltam”. Mondanom sem kell nem vásároltam tőle.

Ahol tényleg csak a termelők vannak jelen

Nem hittem a szememnek, mikor elsőnek jártam egy olyan piacon, ahol tényleg csak a saját maguk által megtermelt termékeket árulják a kistermelők. Legyen szó bármiről, a kézműves terméktől kezdve, a virágokon át, az élelmiszerekig. Hu, hát valami csoda! Az emberek kedvesek, segítőkészek, lehet kóstolni, lehet válogatni, lehet alkudozni úgy, hogy közben olyan jó kedvel, mosollyal szolgálnak ki, mintha több millió forintot hagynák ott. Ez az érzés tényleg visszahozza, azt a lelkesedést a piacok iránt, ami majd nem hogy feledésbe merült, mert mindannyian rohanunk, és nem látjuk a valódi értékeket, mert nincs időnk rá.

Csakis ajánlani tudom, mert hozzám hasonlóan, aki eddig a könnyebb utat választotta és gyorsan bevásárolt a boltokban, most alig várom a szombati, vasárnapi napokat, hogy friss, finom, igazán ízletes, szezonális termékekhez jussak.

 

süti beállítások módosítása