A te terméked, a te gyermeked!

Egy név, egy márka, egy brand, mindez Te magad vagy!

Hogyan lehetsz elérhető termelőként a vásárlóid számára?

Marczinkó Ágnessel a Katyvaszok egyik alapítójával beszélgettünk egy kellemes vasárnap délután arról, mennyire fontos a piaci jelenlét mellett, hogy online is megjelenj az egyes platformokon.

social_agro_katyvasz1.jpg

Nem győzőm hangsúlyozni minden egyes konzultáción termelőimnek, hogy a termelés csak a fele mindannak hogyan legyél sikeres.

A siker kulcsa több annál, hogy csak a legyünk túl rajta, na jó csinálok egy oldalt a termékeimnek, mert mindenki ezt szajkózza, aztán néha felteszek egy- két képet, ami persze a kellőképpen sötét, nem látszik semmi, de te megnyugtattad a lelkiismereted, hogy ez is megvan. A XXI. századi agrármarketing nem erről szól, hanem sokkal többről.

 Tudatos Márkanév

„A Katyvasz márkanevet nagyon tudatosan alakítottuk ki”-meséli Ági. Miért volt fontos ez számukra és miért fontos számodra is ez a kérdés? A név nem szól másról csakis rólad! A márkaneved tükrözi a személyiségedet, a termékedet, mindazt amit képviselsz. Egy jól megválasztott márkanév már fél siker. Ágiéknak sem ez volt az első márkanevünk (Valárd), de felismerték, hogy egy modernebb márkanévre lesz szükségük, hogy fel tudják venni a versenyt, mindezt persze úgy, hogy megmaradjanak az értékeik, a mai kornak megfelelő játékos vonalon maradva, kategorizálva a rengeteg féle terméküket, hiszen az egyediséget nem akarták feladni. Egyedinek lenni ma már kötelező, ha piacon akarsz maradni.

 Játszunk egy kicsit a gondolattal

El lehet hessegetni fejünk fölött, hogy minek is lenne szükségem online jelenlétre. Csak a nagybanira járok, ott pedig nem számít. Biztos? Ki vásárol a nagybanin? Zöldségesek, éttermek, magánszemélyek? Szerintetek most komolyan, aki ott vásárol nem lenne kíváncsi arra, hogy kitől vásárol? Emlékszem mikor gyerekkoromban kijártunk a görögdinnyével. Tudjátok mikor tudtunk eladni a legtöbb mennyiséget? Mikor időben érkeztünk. Mit értek ez alatt? A felvásárlások döntő többsége a kapun kívül már eldől. Éjfélkor nyitnak a kapuk, de már ott állsz este hat órakor, ha jó helyre akarsz bejutni, vagyis mire van időd? Kapcsolatot építeni!

Mi lenne, ha még mielőtt beállnál a sorba már megtalálnátok egymást online egy nagyobb felvásárlóval, egy zöldségessel mondjuk? Mi lenne, ha felkeltetted volna az érdeklődését a Facebook oldaladon, mert látná honnan hova..., tudná esetleg, hogy mit várhat tőled és a termékedtől? Mi lenne ha.... tudod folytatni a mondatot?

Több opcióból melynek adsz esélyt?

Biztos vagyok benne, hogy a nagybani egy lehetőség, tényleg jó egész éjszaka nem aludni, figyelni a szomszédot, figyelni a pénztárcával szaladgáló felvásárlót, éjfélkor kitartani az ár mellett, majd hajnal három körül annyira csökkenteni az árat, hogy csak vigyék már el, ne kelljen már hazavinni, majd összepakolni talán egy fél órát aludni, és indítani a napot újra.

Vagy a másik opció, hogy érjük el egymást online, a kapcsolatot ki tudjuk építeni anélkül, hogy éjszakákat töltenénk egy kocsi mellett rostokolva. Ugye inkább aludni szeretnél éjszaka, nappal pedig feltöltődve kezdeni a munkát? Kiépíthetjük együtt a stratégiát, hogy ne kelljen sorban állnod.

Hogyan jutott el arra a pontra Ági, hogy szükség van a közösségi médiára, az online jelenlétre?

 „Az egyetem alatt online marketinggel kezdtem el foglalkozni 2014-től, így egyértelmű volt számomra, hogy a márkának is minél előbb szüksége van az online jelenlétre. A Facebook egyértelmű volt, mivel design oldalról szerettük volna elérni minél több fiatalt, akinek a szülei vagy a nagyszülei már nem főznek lekvárt és szörpöket”-meséli.

social_agro_katyvasz_terme_k.jpg

Ági egy olyan időszakban tett szert online marketinges tudásra, ami a mai kor alapjait mutatta meg, nem volt kérdés számára az online jelenlét szükségessége, nem azon gondolkozott, hogy kell e, hanem azon, hogyan valósítsa meg.

Folyamatos tanulás

Sokszor köszön vissza az a mondat, hogy neki már könnyű, mennyi követője van... Mindenki elkezdte valahol. Mikor elkészíted az oldalad borítóképét, még egy ideig csak magad gyönyörködsz a képben, de ahogy telik az idő, megtudod tölteni élettel a bejegyzéseidet, amik hozzák majd a követőket.

A Katyvaszok oldalát, ha megnézed, láthatod, hogy több ezer követőjük van, egy jól összerakott, megtervezett oldal, mégis... Az első fotót 2016. májusban töltöttem fel”-meséli. Azonban „2019 célja, hogy több ember kép legyen és kicsit jobban megismerjenek azok is, akik nem a piacon vásárolnak tőlünk.”

Náluk is eljött az a pont, mikor újra terveznek, megújulnak, mert erre van szükség jelenleg. Teljesen lényegtelen, hogy most kezded, vagy már van egy meglévő oldalad, csak az számít, hogyan kommunikálsz. Folyamatosan tesztelni kell, mire van szüksége a követőidnek.

Tarts személyes kapcsolatot

Mindig csak azt halljátok tőlem, hogy online és online, de természetesen szükség van a személyes kapcsolatokra is. Termelőként ismerned kell a közönségedet, beszélgetni velük, kérdezni őket, figyelni a reakcióikat egyes termékre, az ízekre, szagokra. Kint kell lenned, hogy még hitelesebb tudj lenni. Meg tudnám számolni egy kezemen, hogy Ágihoz hasonló termelőt mennyit ismerek. Tudjátok mi fogott meg a legelső találkozásunk alkalmával?

social_agro_katyvasz.jpg

A pulton kívül volt!

Nem mellette, nem lesütött szemmel pakolászott, nem a telefonját nyomkodta és nem bújt el a saját magát reklámozó óriás plakátok mögé. Hanem kereste a leendő vásárlók tekintetét, érdeklődéssel fordult mindenkihez, aki elhaladt mellette. Ugye nem kell elmondanom miért is fontos ez és miért is kellene így állnod neked is az emberekhez?

„Az emberekben ki kell építeni a bizalmat. Nagyon sok visszajelzést kapunk a termékekre, amelyet a következő alkalomra be tudunk építeni a gyártásba”-mondja

Ágiék mindent megtesznek, hogy a vásárlóik számára több formában is elérhetővé váljanak. Készül a saját honlapjuk, megtalálhatóak az Instagramon, Facebookon, és a budapesti piacokon. Tudják, hogy mi az irány, nem kérdés számukra, elindultak és lépésről lépésre haladnak, a mai igényeknek megfelelően próbálják kialakítani a termékeiket, megjelenésüket. A Katyvasz márka már elérte a célját, mégis egyre több ötlet van kibontakozóban, mert fejlődni igenis kötelezően ajánlott.