A te terméked, a te gyermeked!

Egy név, egy márka, egy brand, mindez Te magad vagy!

4 tipp, hogy felhívd magadra a figyelmet termelőként

Megvan az érzés, mikor decemberben meghúzod az évet, tele vagy tervekkel, hogy na majd január 1 után minden megváltozik? Aztán a szilveszter éjszakát végig bulizod, tévézed, vagy pihened és felébredsz másnap, realizálod, hogy  január 1 van és azon gondolkozol, hogy akkor mit is akartam?

social_agro_market.jpg

Minden egyes évben így volt velem, annyi, de annyi terv, plusz tudjátok a szokásos fogadalmak. Azon gondolkoztam, hogy ha mindent következetesen betartottam volna már 6 nyelven beszélnék minimum, szereztem volna plusz 3 diplomát, és persze a kívánt kockahas projekt is már rég a hasamon érezném. Maradjunk annyiban, hogy még mindig dolgozom ezeken.  A terveim felületesek maradtak inkább mondhatom azt, hogy álmok, mivel a munka megkezdtével sodródtam az árral, de ma másképp lesz. Pontosan ezek miatt is, magamért és értetek is elhatároztam, hogy ne csak arról kell szóljon január 1, hogy „fekszem az ágyon”, hanem teszek az álmokért.

Nézzük mit tehetek értetek

Biżtos vagyok benne, hogy a termelésben már nagyon otthon vagytok ez nem is kérdés, vagy azért mert a véretekben van, vagy mert tanultátok és tesztek azért, hogy gyakorlatban is tökéletesítsétek tudásotokat. Vagyis első feladat pipa, termelni fogsz 2019-ben is. Oké eddig meg is vagyunk, ezzel hátra dőltél és várod a jó időt. El kell, hogy szomorítsalak már nem azokat az időket éljük, hogy megtermeljük és kész, kerestünk X összeget az idei év is teljesítve van.

Tapasztalat

A tavalyi évben megaludtam én is, hiszen már apuékkal együtt minimum 30 éve dinnyetermesztéssel foglalkozunk. Az év elején kiválasztjuk a fajtákat, hol lesz, hogyan lesz, nagyjából megvannak a feladat leosztások is. Azonban most elkövettem a legnagyobb hibát, amit lehet. Nem egyeztettem sem felvásárlókkal, sem pedig a kisebb vásárlóimmal. Nem beszéltem velük mire van igény, kisebb, nagyobb görögdinnyére? Mag nélkülire esetleg, vagy a mostani nagyon „trendi” sárgabélűre? Persze nem kell minden információt magadhoz venni, hiszen neked kell eldönteni mi lesz a végtermék, de a piaci adatok hiánya nélkül csak tapogatni fogsz. Többet biztosan nem fogok ilyen „bakot lőni”. Összeszedtem pár gondolatot, mi az ami elindíthat, vagy jobbá tehet az úton, ahol már a közösséged a lényeg.  

1. Szánj időt a marketingedre

Belegondoltál már abba, hogy mennyi időt adsz magadnak a következő évi termelés megtervezésének? Ha napokban kellene számolni, akkor szerintem nem telik el úgy nap, hogy ne azon járjon az eszed. Folyamatosan érnek az ingerek, ha olvasod a fajtakínálatot, elemzed a kísérleti eredményeket, eljársz a rendezvényekre, de már csak akkor is ha bemész az áruházba és meglátsz egy „paradicsomot”. Biztosan tudom, ahogyan meglátod máris elemezni kezded, milyen a színe, milyen az állaga stb. Szakmai ártalom. Megkérdezhetnéd, hogy miért mondom, de csakis azért, mert tapasztalom saját magamon is, mert szezonban, mindig megnézem rendesen magamnak a kínált sárga, vagy görögdinnyét.

Tipp: Kezd el minél előbb építeni a marketinges stratégiádat. Sosem késő elkezdeni, de minden egyes nappal, amíg halogatod messzebbre kerültök egymástól, hiszen, ahogy jön a jó idő már kint vagy hajnaltól sötétedésik, akkor más késő lesz közösséget építeni. Arra elég lehet a tűzoltás, mikor egy két képet felteszel, hogy kapj pár lájkot, de arra nem elég, hogy megjegyezzenek maguknak. Egy leszel a többi közül, vagyis felejthető. Nem hiszem, hogy ebbe a kategóriába szeretnél tartozni.

2. Tegyük fejben a helyére mit is jelent, hogy van egy oldalad

Még a tavalyi évben volt egy konzultációm, amiben egy óra hossza csak arról szólt, hogy miért nem működik az, amiről beszélek. Semmi értelme a közösségi médiát használni a termékek értékesítésére, hiszen alig van követője, plusz még a hirdetések sem működtek. Mind ezek után megnéztük az oldalt, ami rögtön úgy nézett ki, hogy igazából nem is volt oldala, hanem a saját privát fiókjában tett ki pár képet. (tudjátok, ahol ismerősnek kell lennünk...). Akkor miről beszélünk? Mikor megláttam nem hittem a szememnek, mivel az illető annyira határozott volt a kommunikációjában, hogy teljesen azt hittem, hogy na jó hát úgy látom itt nem sokat tehetek, annyira érti miről beszél... NEM. Közben kiderült, hogy pedig az ismerősöknek tetszett...

Tipp: Mint sok más, a marketing is egy szakma. A helyére kell tenni, azt a gondolatot, hogy mindenhez értesz. Tudom, hogy rengeteg jó baráti hozzászólás van, hogy így vagy úgy, de nem rájuk kell hallgatni. Persze ki lehet kérni véleményt, de ne ők döntsenek. Ez nem fekete vagy fehér. Nézz körben ki az, aki a területeden marketinggel foglalkozik. Érdemes megkeresni, akár egy rövid beszélgetésre is. Esetleg, ha van olyan hasonló területen, akinek tetszik az oldala, vannak követői, hozzászólásai, ajánlásai stb., lehet elemezni, hogy neki mi az, ami az egészet működteti.

3. Vedd a kezedbe a jövődet

Nagy tévedés, ha azt gondolod, hogy na nincs nekem erre időm, kiadom másnak, vagy esetleg beiratkozok egy több ezer forintos tanfolyamra, ahol megtanítanak, hogyan lehet automatizálni, azzal elérni ezer fölötti követői létszámot, ami majd hatalmas kasszát fog a zsebedbe rakni. Sajnálom, hogy megint elszomorítalak, mert ezzel halálra vagy ítélve a közösségi médiában. Miért? Pont tegnap olvastam egy hasonló jellegű sztorit, ahol egy kedves hölgy hívta fel a figyelmet arra, hogy mekkorát hibázott. Ugyanis sikerült 4000 fölött követőt összehozni, de abból zéró azaz nulla bevétele lett. Nem csak, hogy bevétele nem, de még megkeresése sem,  ezért egy teljesen újat fog építeni, ahol csakis a személyessége fog dominálni.

Tipp: Ne higgy a jól csengő számoknak, nem az fog neked sikert hozni. Tessék tanulni és tanulni, képezni magad, mert az szükséges. A saját oldaladat te magad tudod a legjobban koordinálni, vezetni, a legbiztosabban személyessé alakítani, nem más. Kiadni valakinek nem biztost, hogy megéri. Időd kell szánni erre is, mert te tudod pontosan mi miért történik, mi miután következik, mit hogyan tudnak felhasználni. Ezzel lehetsz több, mint mások. A stratégiában, elemzésben kérhetsz segítséget (persze bármi másban is), ha nem boldogulsz, kérd ki olyannak a tanácsát, akinek nagyobb rálátása lehet, például milyen képeket használj, bár sok esetben az is elég, ha beszélsz arról, amit csinálsz, mert nem csak, hogy akkor jönnek a legjobb ötletek, de egy külsős szakmai szem többet láthat, mint te valaha is képzelted volna. Tudjátok bármivel is foglalkozunk, mindig bennünk van a gondolat, hogy kit érdekelhet az... Elmondom, mindenkit, aki tőled akar vásárolni.

4. Magabiztosság

social_agro_m.jpg

Tutira tudod, mit akarsz termelni, mit akarsz eladni a piacodon. Van egy olyan fellépésed, amiért hozzád mennek. Ha rákérdeznek miért ilyen a színe a szőlőnek, egyből fogod tudni a választ, ha megkérdezik hány kg tápanyagot kapott és miért, akkor visszakérdezel, mennyi ideje van, mert napokig tudnád ezt mesélni. Viccet félretéve tisztában vagy azzal, hogy minden egyes növényre mennyit költöttél, tudod hogy mit jelent a bekerülési költség, és pontosan kiszámoltad, milyen bevételt várhatsz el, azért, hogy megérje csinálni. Nem játékból dolgozol reggeltől estig, a hétvégeken meg a piacon hajnaltól, addig amíg van mit eladnod. Értesz ahhoz, hogy finom, friss terméket termelj a vevőidnek, tudod, hogy nélküled nem biztos, hogy egészséges ebéd kerül az asztalra, de vajon ők tudják, hogy rád van szükségük?

Összegezve...

2019 január 01. Kedd van. Otthon vagy nem hívnak az üzletkötők, nem cseng csak úgy a telefonod. Pihensz remélhetőleg és összegzel. Bízom benne, hogy találkozol ezzel a bejegyzéssel és megfog egy pár gondolat, hogy mit is kellene tenned, amíg még tudsz erre fókuszálni. Nem kell mondanom, hogy mire kettőt pillantasz már a legelső piacon árulod a termékedet. A kérdés csak az, hogy már úgy fogsz odamenni, hogy igazából ki sem kellene pakolnod, mert már előre megrendelték tőled, vagy rögtön hozzád mennek, mert látták az oldaladon „miből lesz a cserebogár” és nem kérdés a vásárlásuk. Előfordulhat azonban az is, hogy csak nézed ahogy valakinél sor van, nálad pedig csak nézelődnek.

Hiszel annyira saját termékedben, hogy mindent megtennél azért, hogy felfigyeljenek rád? Ha igen keress meg, hogy együtt ötleteljünk a számodra legjobb stratégián, hogy ne csak nézelődni járj a piacra, hanem eladni is.